Peremajaan kulit wajah di rumah: berkesan dan selamat!

Mengapa membelanjakan wang untuk kosmetik anti penuaan yang mahal atau rawatan meremajakan yang ditawarkan oleh salun kecantikan apabila anda dapat meremajakan wajah anda di rumah secara percuma? Ya, tentu saja, prosedur yang anda lakukan sendiri di rumah tidak dapat menghasilkan hasil yang secepat Botox, misalnya. Ini memerlukan masa, tetapi dengan penggunaan biasa, Anda bukan hanya dapat meremajakan kulit anda, tetapi juga memberikan cahaya yang indah dan sihat.

Peremajaan wajah tanpa pembedahan akan memerlukan banyak masa dan usaha, anda juga perlu mengubah gaya hidup, makan dengan betul, dan meninggalkan tabiat buruk yang hanya akan mempercepat proses penuaan kulit.

Minum air untuk keremajaan kulit

Sekiranya anda memutuskan untuk mengambil rawatan antipenuaan dengan serius, mulakan dengan yang sederhana: minum segelas air sejuk (lebih baik dicairkan) setiap pagi.

Peremajaan Kulit: Di Mana Saya Mula?

Pertama sekali, anda perlu membersihkan badan dari racun dan toksin yang telah terkumpul di dalamnya selama bertahun-tahun. Ini sangat penting: semua orang tahu bahawa bahan pencemar ini memberi kesan negatif terhadap keadaan kulit, memberikan warna kuning yang tidak sihat dan menyumbang kepada penuaan yang cepat.

Semua prosedur peremajaan wajah, termasuk yang dilakukan oleh pakar di salun kecantikan dan pusat perubatan, tidak akan memberikan hasil yang diinginkan jika badan anda tercemar racun. Dan jika kesannya, ia tidak akan bertahan lama. Oleh itu, sebelum anda memulakan peremajaan wajah, anda harus membersihkan badan.

Ia sangat mudah dilakukan. Cukup minum segelas air sejuk setiap pagi ketika perut kosong. Untuk apa? Dan pada pagi itu ginjal dan usus anda mula aktif membuang toksin dan toksin dari badan. Minuman suam, sebaliknya, memperlahankan penapaian kerana cepat diserap ke dalam usus dan menyekat proses pembersihan.

Tidak semua air sesuai untuk membersihkan badan, jadi lebih baik menggunakan air cair.

Namun, tidak dianjurkan minum di malam hari, kerana segelas air yang tidak berbahaya boleh menyebabkan anda bangun pada waktu pagi dengan wajah dan beg yang bengkak di bawah mata anda.

Sekiranya anda ingin meremajakan wajah secara semula jadi, anda perlu menangguhkan sarapan anda ke lain waktu selepas mengambil air sejuk dan mengganti makanan berat dengan makanan ringan, seperti: B. sayur-sayuran, buah-buahan, buah kering, jus segar juga sebagai salad, dibumbui dengan yoghurt semula jadi atau jus lemon. Sebaiknya minum segelas kefir bersama sarapan. Pada masa yang sama, tidak semestinya memakan roti atau menggunakan mayonis untuk menggayakan salad, kerana ini hanya akan melambatkan pembersihan badan. Pada masa yang sama, air tidak boleh diminum sebelum makan, semasa makan atau selepas makan.

Dalam peremajaan wajah, teh dan kopi biasa juga diganti dengan teh herba, yang mesti disediakan secara bebas mengikut resipi berikut: campurkan daun raspberry, rose rose dan strawberry dalam bahagian yang sama dan tuangkan 1 liter air mendidih ke atasnya. Biarkan mendidih selama 20-30 minit dan minum teh herba yang dihasilkan sebagai teh. Anda boleh menambah gula atau madu sesuka hati.

Di samping itu, disyorkan untuk menggunakan infus herba lain.

  • Ambil 100 g wort St. John cincang, jumlah chamomile, immortelle dan birch tunas yang sama. Campurkan semua dalam mangkuk dan ambil 1 sudu besar. l. herba cincang. Tuangkan dan tapis dua gelas air mendidih, kemudian tambahkan 1 sudu teh ke dalam kuah yang diperah. Sayang. Minum sebelum tidur. Dan panaskan sisa kuahnya dalam mandi air pada waktu pagi, tambah 1 sudu teh. Madu dan minum 20 minit sebelum sarapan.
  • Juga disyorkan untuk minum ubat ini selama 4 sudu kecil pada waktu malam. Ia disediakan seperti berikut: perah jus dari 10 ulas bawang putih dan 10 lemon, campurkan dan tambahkan satu sudu madu ke jus yang dihasilkan.

Tetapi selain pembersihan dalaman badan, peremajaan rumah juga termasuk penggunaan topeng muka, serta menggosok kulit dengan losyen khas.

Daun pudina untuk keremajaan kulit

Losyen muka yang sangat baik boleh dibuat dari daun pudina segar dan kering.

Losyen peremajaan kulit

Losyen pasli

Untuk meremajakan wajah dengan berkesan, perlu mengelap kulit dengan losyen pasli setiap hari. Parsley kaya akan vitamin dan memberi kesan pencerah, dan losyen yang dibuat dari itu membolehkan anda memberi kulit wajah segar dan tenang. Ia disediakan seperti berikut: 1 sudu besar. l. pasli cincang kering atau segar dicurahkan dengan segelas air mendidih dan direbus dalam mandi air selama 20 minit. Seterusnya, anda perlu membiarkan losyen curam selama kira-kira satu jam, kemudian tapis dan tambahkan 50 ml wain putih kering.

Losyen timun

Timun telah lama terkenal dengan sifat anti penuaan. Dan untuk meremajakan wajah di rumah, mereka boleh digunakan segar dengan hanya memotong beberapa keping dari keseluruhan sayur dan menggosoknya ke wajah, atau membuat losyen menggunakan resipi berikut:

  • parut timun bersama kupas pada parut halus dan letakkan di dalam gelas;
  • isi timun parut dengan vodka;
  • Biarkan di tempat yang cerah selama 2 minggu;
  • Kami menapis dan mengelap wajah dengan losyen setiap hari.

Losyen pudina

Peremajaan wajah juga boleh dilakukan di rumah dengan menggunakan losyen pudina. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  • pudina cincang kering - 2 sudu besar. Saya. ;
  • pudina yang baru dicincang - 5 ELich. ;
  • Pewarna calendula - 2 sudu besar. Saya. ;
  • Alkohol Borik - 4 sudu kecil;
  • Cuka meja - 1 sudu kecil;
  • Jus lemon - 1 sudu kecil

Mula-mula anda memerlukan pudina - segar dan kering - tuangkan 0, 5 liter air mendidih dan rebus dalam mandian air selama kira-kira 10 minit. Kemudian masukkan baki bahan dan gaul rata semua. Anda perlu membiarkan losyen curam selama kira-kira sehari, kemudian tapis dan gunakannya setiap hari. Adalah disyorkan untuk menyimpannya di tempat yang sejuk dan gelap.

Lemon untuk keremajaan kulit

Topeng jus lemon mengetatkan kulit dengan sempurna dan membantunya menentang proses penuaan.

Topeng peremajaan wajah

Tanpa penggunaan topeng secara teratur, peremajaan kulit tentu tidak mungkin. Menurut wanita, topeng yang paling berkesan adalah parafin, lemon dan kentang. Tetapi bagaimana anda menyediakan dan menggunakannya dengan betul?

Topeng parafin

Untuk menyediakan topeng, anda memerlukan lilin parafin semula jadi tanpa bahan tambahan. Anda boleh membelinya di mana-mana farmasi. Cairkan dalam tab mandi air dan biarkan sejuk hingga suhu bilik. Kemudian pelincirkan kulit dengan krim berminyak dan berus atau bola kapas, sapukan parafin cair ke kulit wajah, membiarkan kawasan mata, hidung dan mulut bebas.

Kemudian letakkan tuala hangat di wajah anda dan biarkan selama 20-25 minit. Kemudian keluarkan topeng dari wajah. Untuk meremajakan kulit dengan lebih berkesan dengan topeng ini, setelah menanggalkannya, lap muka anda dengan nisbah 1: 1 warna marigold dicairkan dengan air.

Topeng lemon

Untuk menyediakan topeng ini, anda memerlukan:

  • Krim lemak - 1 sudu besar. Saya. ;
  • krim masam - 1 sudu kecil;
  • Jus lemon - 1 sudu kecil

Campurkan semua bahan dan sapukan campuran yang dihasilkan di wajah anda dan biarkan selama 20 minit. Kemudian angkat dengan pelapik kapas dan lap di muka dengan losyen atau ketulan ais herba.

Topeng kentang

Yang anda perlukan untuk menyediakan topeng ini adalah beberapa kentang rebus. Semasa panas, tumbuk, kemudian sapukan kentang tumbuk hangat ke wajah anda. Biarkan selama 20 minit, kemudian bilas dengan air suam dan berminyak wajah dengan krim berlemak.

Dengan bantuan alat mudah seperti itu, anda dapat meremajakan wajah anda di rumah. Dan ingat bahawa hanya dengan melakukan prosedur ini secara teratur, anda dapat menjaga kulit dan kecantikan kulit anda selama bertahun-tahun yang akan datang.